تبلیغات
پژوهش نامه ایل قشقایی - عشایر نیروی بالقوه

معرفی فرهنگ و تمدن ایل قشقایی میراث کهن ایرانی

عشایر نیروی بالقوه

تاریخ:پنجشنبه 19 شهریور 1388-01:24 ب.ظ | نویسنده :روح الله اژدری

شهید علی نریمانی فرزند الله داد متولد 1340 فرمانده بسیج عشایری استان فارس كه در تاریخ پنجم شهریور 1365 به شهادت رسیده است. ایشان درسال 1364 مجموعه شعری از شعرای ایل قشقایی با عنوان یاش منتشر كرده است. متن ذیل مقدمه ای است كه این سردار شهید بر این مجموعه به نگارش در آورده است .

برای شادی روح شهدای ایل قشقایی صلوات

 

امیر المومنین علی(ع) در نامه 45 نهج البلاغه به عثمان بن حنیف می فرماید : شاید بعضی ها تعجب كنند كه چطور علی با این خوراكی ناچیز توانایی غلبه بر شجاعان عرب را دارد . قا‌عدتا اوباید ضعبف شده باشد وبعد خودشان جواب میدهند كه نه اینها اشتباه  می كنن. .زندگی سخت نیرو را نمی كاهد بلكه تنعم و ناز پروری موجب كاهش نیرو می شود.

چوب درختان صحرایی كه نوازش باغبان را ندیده اند محكمتر از درختان سر سبز و شادابی هستند كه مرتب تحت مراقبت باغبانند. همینطور گیاهان صحرایی اشتعال آنها بیشتر وآتششان دیر تر خاموش میشود. استوار قامتان و مدافعان سر سخت در مقابل تهاجمات دینی و ناموسی و میهنی ونا ملایمات زندگی وسایر مسائل حماسی در عشایر نیز بی شباهت به چوب درختان صحرایی دور از مراقبت باغبان در این تعبیر زیبای امیر المونین (ع) نیستند. و چه زیبا اشاره و نعبیری امام امت در این باره كرده اند كه اینها  (عشایر) ذخائر مملكتند و ذخائر معمولا امكانات بالقوه ای هستند كه با اتخاد شیوه های خاص به فعلیت تبدیل میشوند.  این قشرها گرچه محرومند ولی چون تعلقات مادیشان كم  و میل به انصاف و ایثارشان بیشتر است  همواره برای تحقق آرمانهای مقدس اسلامی منجمله در نابودی حاكمان جور وتحقق قسط مد نظر بوده اند.

بجاست به نظر استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه اشاره كنیم كه : ((تنها این طبقاتند كه میلی به عدالت و انصاف وخضوعی در برابر حق وحقیقت در آنها موجود است وگر با سخن حقی مواجه شوند حاضرند خود را با آن تطبیق دهند.

ولی معمولا  فساد از خواص شروع میشود وبه عوام سرایت میكند وصلاح بر عكس از عوام و تنبیه و بیداری از آنها آغاز میشود . و اجبارا خواص را به صلاح می آورد. یعنی عادتا فساد از بالا به پایین میریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می كند. ))روی همین اصل است كه می بینیم امیر المومنین (ع) در تعلیمات عالیه خود بعد از آنكه مردم را به دو طبقه عامه و خاصه تقسیم میكند نسبت به صلاح وبه راه امدن خاصه اظهار یاس و نومیدی میكند و تنها عامه مردم را  مورد توجه قرار میدهد.

در دستور حكومتی كه بنام مالك اشتر مرقوم  داشته می فرماید: برای والی هیچ كس پر خرج تر، د در هنگام سستی كم كمك تر، در هنگام سختی متنفر تر از عدالت و انصاف ،پرتوقع تر، ناسپاس تر،  عذر ناپذیر تر،  كم طاقت تر،  در شدائد از خاصه نیست. همانا استوانه دین و نقطه مركزی مسلمین و پایه پیروزی بر دشمن عامه می باشند. پس توجه تو همواره به این طبقه معطوف باشد.

این فكر غلطی است كه از یك عده طرفدارن اصلاح كه هر وقت در فكر یك كار اصلاحی می افتند زعماء وبزرگان هر صنف را درنظر میگیرند و آن قله های مرتفع در نظرشان مجسم میشودو میخواهند از آن ارتفاعات منیع شروع كنند.

تجربه نشان داده است كه معمولا كارهائكه از ناحیه آن قله های رفیع آغاز شده ودر نظرها مفید می نماید بیش از آن مقداری كه حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد جنبه تبلیغات و تظاهر و جلب نظر عوام را دارد. (  مقدمه داستان راستان  جلد اول )

از دیگر نقاط قوت عشایر این است كه از وابستگیها به بسیاری از اشیاء و حالات   كه طبیعت به گردن ما نهاده است مانند نیاز به لباس  خوراك مسكن و ......آزادند.  یكسری چیز های دیگری هست كه ما بدست خودمان خود را به آن عادت داده و وابسته میكنیم و این عادتها صرفا به اعتیاد و چای نیست بلكه خیلی ها وابسته به تشك و متكای نرم هستند كه اگر شبی تحت شرایطی اینها را از او بگیرند ، او دیگر فلج بوده و توان استراحت و خوابیدن روی فرش خالی را ندارد. یا حتی اگر مقداری از خوابشان در شب و یا متاسفانه در استراحت بعد از ظهر ها از او گرفته شود فردای آن روز تا آن خواب را جبران نكند نیروی بدرد بخور جامعه نیست و تقریبا تمام عامه از این وابستگی ها و دلبستگیها و اسارتها آزادند.

بقول شاعر :

در شط حادثات برون آی از لباس        كه اول برهنگی است كه شرط شناوریست

متاسفاه در بعضی موارد وقتی اسم از جامعه عشایری به میان می آید قبل از آنكه یك انسان و یك بشر در ذهن تجلی كند یك دامپرور و تولید كننده مطرح میشود. و تولید آنها اصالت پیدا میكند. در صورتیكه انسان اصل است و باید به آن رسید . در رابطه با امور فرهنگی در  عشایر آنچه كه در عشایر متداول بوده و هست نه كلا مورد تایید و نه كلا دور ریختنی است ، بلكه لازم است مراجع ذیصلاحی به فریاد مردم رسیده و معروف و منكر آنها را از هم جدا كنند. تا هم برای  مبلغین ودست اندركارن اطمینان قلبی برای امر به معروف و نهز از منكر باشد و هم برای جامعه عشایری زمینه مناسب تر پذیرش و جامه عمل پوشیدن.

 






داغ کن - کلوب دات کام
نوع مطلب : شهدای ایل قشقایی 
علیرضا قلیزاده
شنبه 22 اسفند 1388 06:42 ب.ظ
سلام

بنده افتخار دارم که یکی از همان عوام مورد اشاره شما باشم. فقط یک سؤال دوستانه دارم که آیا فرمایش حضرت به مالک را خیلی بیش از حد به اصطلاحات و برداشتهای رایج در ادبیات سیاسی این روزها (مشخصا خواص و عوام) محدود نکرده اید؟
استاذنا
چهارشنبه 1 مهر 1388 11:37 ب.ظ
به منظور تقویت ایمان توجه شما را به رعایت نكات زیر جلب می‌كنیم:
1- در ابتدا لازم است شناخت كافی از ایمان، درجات آن و آثار و پیامدهای آن داشته باشید كه بدین منظور با مطالعه در این زمینه به توسعة سطح اطلاعات و آگاهی‌های خود بپردازید.
2- برداشتن موانع راه مرحلة دیگری است كه سالك باید بپیماید. اجتناب از گناهان و رذایل اخلاقی سبب تصفیه دل می‌شود و زمین نفس را آمادة پذیرایی از فضایل اخلاقی و كمالات معنوی می‌كند و تا روح و روان انسان از زشتی‌ها و لغزش‌ها پاك و منزه نشود قابلیت لازم برای رشد و كمال را پیدا نمی‌كند.
3- با تحصیل معارف صحیح و كسب فضایل و مكارم اخلاقی و انجام واجبات و وظائف شرعی حركت خویش در این مسیر را عمق بیشتری بخشد.

اینك با توجه به این 3 نكتة كلی بهتر است به بعضی راهكارهای عملی در این زمینه اشاره‌ای داشته باشیم:
1- به نمازهای واجب اهمیت بیشتری داده سعی كنید در اول وقت بخوانید و حضور قلب در نماز را تقویت نمایید.
2- سعی شود به نمازهای نافله به خصوص نافلة شب توجه شود.
3- هر شب قبل از خوابیدن به محاسبة نفس بپردازید و با یك ارزیابی دقیق نسبت به اعمال و رفتار روز جاری، موفقیت یا عدم موفقیت خود را مورد توجه قرار داده و اگر مرتكب خلاف و لغزش شده‌اید خود را تنبیه و اگر توجه كافی به انجام واجبات داشته‌اید شكر گزار خداوند بوده و خود را تشویق كنید.
4- در انتخاب دوستان خود دقت زیادی داشته باشید زیرا دوست و رفیق تأثیر زیاد و عمیقی در افكار و اندیشه‌ها و رفتار انسان دارد.
5- با قرآن مأنوس باشید و هر روز پس از قرائت قرآن در آیات آن تدبّر و تفكر كنید.
6- ذكر خدا و حضور حضرت حق در تمام اوقات را مورد توجه خود قرار دهید.
7- در مجالس مذهبی. مراسم سوگواری ائمة اطهار علیهم السلام، و جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه ... شركت نمایید.
8- در تمام مراحل اخلاص در عمل فراموش نشود.
hاشنا
چهارشنبه 25 شهریور 1388 05:47 ب.ظ
وب قشنگی دارین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo