تبلیغات
پژوهش نامه ایل قشقایی - نام ونام گذاری در ایل قشقایی

معرفی فرهنگ و تمدن ایل قشقایی میراث کهن ایرانی

نام ونام گذاری در ایل قشقایی

تاریخ:پنجشنبه 6 فروردین 1388-01:11 ق.ظ | نویسنده :روح الله اژدری

نام و نامگذاری در ایل قشقایی, / جهانبخش نوروزی چگنی؛
به راهنمائی : اردشیر خدادادیان

پایان نامه (محل نگهداری: مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران)
Full-image

نوروزی چگنی، جهانبخش

112صفحه، تصویر، نقشه، كتابنامه
پایان نامه (كارشناسی ارشد) -- دانشگاه شهید بهشتی، ، 1378-79.
h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r
امروزه با گرایش بیشتر مردم این ایل به علم‌آموزی و رواج كتب و نشریات و رفت و آمدهای مستمر آنان به شهر و مراكز علمی و مطبوعاتی باعث گردیده كه نامگذاریها به تبع این تحولات دستخوش دگرگونی شگفتی گردیده و متحول شود بطوریكه از بررسی و مقایسه بیش از هزار نام در ایل این نتیجه حاصل شده كه نصف اسامی موجود در ایل اسامی فارسی از قبیل بیژن ، سودابه ، مهری ، ... 20 درصد نامهایی تركیبی از قبیل حسین علی، علی مراد، ... ، 20 درصد نامهایی به عربی خالص از قبیل : لیلی، اكبر، ... ، 5 درصد بقیه نامهای تركی، تركی - فارسی یا تركی - عربی از قبیل : چنگیز، تیمور، ... می‌باشد كه بطوركلی می‌توان غلبه نامهای فارسی را به این دلیل كه نشریات و كتب مورد مطالعه افراد ایل عموما"كتب و نشریات فارسی بوده و هیچگونه دسترسی به كتابهای تركی وجود ندارد به وضوح مشاهده كرد. معدود داستانهای تركی به جا مانده از دوران مكتب و ملاهای فقید ایلی مانند مهرخاور، كوراغلو، حیدربیگ نیز آنقدر ناچیزند و نامانوس كه نسل جدید و نوخاسته ایلی آنها را نمی‌فهمد و یا نسبت به آنها بی‌علاقه است ، آنچه را كه می‌توان در پایان به عنوان نكته پایانی پیرامون نام و نامگذاری در ایل قشقایی آورد همین مطلب اخیر است كه گرایش به نامهای فارسی بخصوص قسمت تاریخی و حماسی زبان فارسی امروزه در میان ایل قشقایی بر دیگر روشهای نامگذاری رجحان دارد و این مسئله بدون اینكه تضادی مستقیم با اعتقادات قومی و مذهبی ایل داشته باشد كماكان در كنار سایر روشها راه خود را ادامه می‌دهد.







داغ کن - کلوب دات کام
نوع مطلب : زبان ایل قشقایی 
جواد بیاتی
سه شنبه 23 اسفند 1390 12:28 ب.ظ
با سلام همان طور که از اسمم پیداست من ترکم و به تاریخم علاقه دارم در اسداباد همدان روستایی هست به نام سیراوند که من نیز اهل انجا هستم که مردم روستا معتقدند که نادر شاه مارا از شیراز به اینجا اورده و نحوه صحبت کردن و لحجه ما مانند قشقاییهاست و نشان از اتحاد همه ترکها دارد به امید روزی که زبان ترکی در کشور رسمی شود یاشاسین اذربایجان
کرم احمدی
جمعه 28 اسفند 1388 02:00 ق.ظ
نوشته در باره نام ایل قشقایی نادرست و گمراه کننده است. ایل قشقایی در سالهای 500 ه-ق در فارس بودند و ایلخانان آذربایجانی از سپاه شاه لو بودند که در سال 946 ه بیش از 500 سال بعد از این تاریخ به فارس آمدند پس چگونه می توان نام ایل را بر گفته از ایل خان دانست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کرم احمدی
جمعه 28 اسفند 1388 02:00 ق.ظ
نوشته در باره نام ایل قشقایی نادرست و گمراه کننده است. ایل قشقایی در سالهای 500 ه-ق در فارس بودند و ایلخانان آذربایجانی از سپاه شاه لو بودند که در سال 946 ه بیش از 500 سال بعد از این تاریخ به فارس آمدند پس چگونه می توان نام ایل را بر گفته از ایل خان دانست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مصطفی
چهارشنبه 14 بهمن 1388 03:03 ق.ظ
من سیزه افتخار ادیرم که تورک
دیلیمیزه چههر ایش الیزدن گلیر گوریریز
shirin
یکشنبه 11 مرداد 1388 02:37 ب.ظ
اتحادیه تركان جنوب ایرا ن قشقایی نامیده میشوند
تركان مهاجر به جنوب بامحوریت تركان ولایت قشقا
كه در زمان صفویه یكپارچه شده و به اسم ایلخان خود نامگذاری شده اند.اینكه قشقاییها از كجا آمده اند یا تركان از كجا آمده اند سوالی ابتدایی و نابخردانه است زیرا همگان میدانند كه آسیای میانه (تركستان)زادگاه ووطن تركان عالم است و دوم اینكه هر قوم طبق فرهنگ كتبی وشفاهی خود تاریخ خود را بهتر میداند تا افرادی مثل نویسنده فارسنامه وافرادی كه به ایشان اقتدا میكنند .میان تركان عالم از قدیم شناسایی به وسیله اول طائفه بوده است دوم مكان این قانون هم اینك نیز وجود دارد قشقایی بزرك از طایفه بزرگ قایی از طوایف 24گانه ترك اشت كه در قدیم در شهر قش (كش)یا شهر سبز كنونی در استان قشقه دریا در كنار رود خانه بزرگ قشقه دریا اقامت داشته و بنام قشقایی مشهور بوده است جالب اینجاست وطن آنها نیز بنام قش یا قشقا دریا یا قشقا چای بوده است پس در اینكه قشقایی از سرزمین قشقا در تركستان آمده است شكی نیست اینان مانند همه تركان راه غرب وجنوب را در پیش گرفته ودر دشت قبچاق وقفقاز ساكن میشوند (مانند اكثریت تركان عالم ) و از زمان صفویه بنا به درخواست شاه صفوی
برای انتظام بخشیدن به سرزمین فارس به فارس مهاجرت میكنند پس مهاجرت آنها سیاسی است نه اجباری.تركان قشقا پس از متحد شدن با تركان بومی مثل فارسیمدانها وتركان قدیمی ایل قشقایی را بنیان میگذارند بر پایه نام ایلخان خود كه از نژاد ووطن او سرچشمه گرفته است(احمقانه است كه ایلخان یك قوم نام فراری را برای خود انتخاب كند آن هم در زمانیكه تركان بر ایران حاكم بوده اند). تركان قشقایی با صفویه خویشاوندی داشته اند واجازه داشته اند كلاه 12ترك یا كلاه قزلباشی برسر گذارند وشاه صفوی سرپرستان قشقایی را از خانزاده های آق قویونلو و كلانتران قشقا و سرداران قزلباش انتخاب میكند تا هم برجنوب كنترل داشته باشد و هم جلو طغیان خود آنها را بگیرد.پس سرزمین قشقا سرزمین ما ست ودرآن شكی نیست وسایر نظرات اساسی ندارند من خود به قفقازو قبچاق واستان قشقادریا وسرزمین قشقا سفر كرده واز نزدیك این اقوام را دیده ام وبا آنها گفتگو كرده ام بیگمان قشقاییها از شهر قش و سرزمین قشقا آمده ومدتها در قفقاز وقبچاق سكونت داشته و سرانجام راه فارس را در پیش گرفته اند. دكتر شیرین نامداری
پاسخ روح الله اژدری : خانم دكتر از نظر شما در رابطه با نام ایل قشقایی در متن پست های وبلاگ استفاده شد . از بازدید شما متشكرم .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo