تبلیغات
پژوهش نامه ایل قشقایی - آوازه هنر ایل قشقایی

معرفی فرهنگ و تمدن ایل قشقایی میراث کهن ایرانی

آوازه هنر ایل قشقایی

تاریخ:پنجشنبه 21 مرداد 1389-05:03 ب.ظ | نویسنده :روح الله اژدری


درتابستان سال 1385با عنایت و توفیق خداوند تبارک و تعالی همراه با خانواده عازم زیارت خانه خدا و ائمه بقیع وقبر مبارک پیامبر عظیم الشان اسلام شدیم. زیارت خانه خدا روح انسانی را شستشو داده و فضای روحانی درون انسان را چنان مصفا وپاک می نماید که هر گونه تعلق خاطر مادی و دنیوی را از اندیشه فرو می شوید وانسان قومیت وملیت وزبان را فراموش می نماید.  مکه و مدینه مرکز اندیشه پاک بشری در درک توحید ویکتا پرستی و گردش در مدار کعبه نشانه فاصله گرفتن از وجود مادی وهرهویت دنیوی و پیوستن به ملکوت است. در خانه کعبه ودر جوار قبر مبارک پیامبر اسلام عرب وعجم  ،اروپایی و آسیایی و آفریقایی و آمریکایی همه با ترک هویت قومی بر مدار نور توحید و پیامبر اکرم میگردند تا در عالم ملکوتی پذیرفته شوند. ما نیز در هوای معنوی وروحانی مدینه النبی به شستشوی دل مشغول بوده و هر روزصبح بعد از نماز صبح در مسجد النبی به بقیع میرفتیم مشغول زیارت ائمه مظلوم  که قبور منورشان نشانه مظلومیت آنهاست میشدیم . وباز هنگام ظهر زیارت قبر پیامبر اسلام غبار گناه و معصیت از دلهایمان می شست و نماز ونیایش در کنار ستون توبه و روضه مبارکه که مثل قطعه ای از بهشت است چنان مشغولمان میکرد که  فرصت حضور در سایر قسمتهای این مسجد بزرگ را پیدا نمی کردیم.فرزند کوچک سه ساله ام بازی گوشی میکرد وبعضی وقت ها درداخل مسجد به بازی مشغول میشد و نمی توانستم از او چشم برگیرم. او نیز با آن حس کودکانه فضای روحانی مسجد را درک کرده و امنیت در کنار قبر مبارک نبی اکرم را بهتر از ما درک میکرد. در روزهای پایانی حضور در مدینه با توصیفاتی که از نقاط مختلف مسجد از روحانی کاروان شنیده بودم تصمیم گرفتم همراه با قدم های کودکانه فرزندم قدمی در نقاط مختلف مسجد پیامبر زده و همه جای این مسجد زیبا و معنوی را ببینم. شنیده بودم در یکی از قسمت های مسجد نام مبارک دوازده امام شیعه را نوشته اند و وهابیان حاکم بر این مکان مقدس نیز علی رغم همه تخریب هایی که از آثار اسلام کرده اند ولی این اسامی از تعرض انها مصون مانده است. نام تمام ائمه شیعه خلفای راشدین و بعضی از صحابه در دور تا دور تالار نقش بسته بود که حقیر نام آنها را یاد داشت میکردم . نام یکی را هرچه کردم نتوانستم بخوانم چون با خط مخصوصی نوشته شده بود و من تخصصی در آن نداشتم لذا از عربی خواهش کردم نام را برایم بخواند .وی بعد از خواندن نام بسوی من بازکشت و پرسید شما ایرانی هستید. گفتم آری گفت: اهل کجای ایرانی کفتم : من از شیراز آمده ام. وی با حالت بسیار مسرت بخش و خوشحالی گفت : شما قشقایی نیستید ؟   تعجب کردم و در عین تعجب گفتم اتفاقا چرا من قشقایی هستم . بعد از ایشان پرسیم شما چطور ایل قشقایی را می شناسید. وی مرا به گوشه ای برد وبرروی قالی نشاند وبعد دستی بر قالی کشید و گفت قالی قشقایی ! قالی قشقایی!

فهمیدم مرد هنرمندی است و دستان هنرمند قالیبافان قشقایی عاشق فرش قشقایی اش کرده است. وی مردی صاحب ذوق بود که با فرش دست باف ایرانی کاملا آشنا بود. قالی های ایرانی را از کرمان و یزد و قشقایی وتبریزی وکرمانشاهی را به خوبی می شناخت و تفاوت در نقش وطرح آنها را می دانست. از ایشان پرسیدم کجایی هستید؟ گفت مصری هستم . ابتدا فکر میکردم تاجری مصری است که در زمینه فرش تجارت میکند. اما فکرم بی راهه بود. پرسیدم کارتان چیست ؟ گفت من مصری هستم ولی در مسجد النبی کار روفوگری فرش ها را انجام میدهم .به همین خاطر با تمام فرشهای ایرانی از جمله فرش های ایل قشقایی آشنایی کامل دارم . فرش قشقایی شهرت جهانی دارد ونفش ها وطرح های آن منحصر بفرد وبرگرفته از فرهنگ بومی خود ایل شماست. فرشهای مسجد النبی را نشانم داد و گفت طرح های تمام این فرشها ایرانی است ومن عاشق این طرح ها و نقش ها هستم. روزهای بسیاری برای روفوگری فرشها یی راکه در کنار ستونها قرار میکیرند صرف میکنم. وی آنگاه با حالتی متواضعانه از من خواست اگر فرشی ویا دست بافته ای مثل گلیم دارم به ایشان بفروشم. وی حاضر بود برای هرمتر فرش دستباف 135ریال عربستان که  متری 34هزارتومان میگردید بپردازد. وی بیان میکرد که فرش قشقایی در مصر مشتری زیادی داردو وی قصد دارد آن را به مصر ببرد. من برای معامله به حج نرفته بودم ولی از همکلامی با آن عرب مصری بسیار خوشحال شدم. بر خود بالیدم که هنر زنان ایلم شهرت جهانی دارد. اما حیف که مظلوم مانده است. ای کاش سرمایه داران ایل که میتوانند در این صنعت پر سود سرمایه گذاری کنند به میدان می آمدند و این صنعت بومی و ایلی را حمایت میکردند . ما میتوانیم جهانی باشیم و فرهنگمان را که یک فرهنگ ایرانی اصیل وریشه دار است معرفی کنیم. من آنروز عالی رغم اینکه مسجد النبی جای بالیدن به قومیت نبود به خودم وبه هنرمندی مادران ایلم وبه ایلم بالیدم .   

 






داغ کن - کلوب دات کام
ghashghay
پنجشنبه 13 بهمن 1390 12:07 ب.ظ
salam khili jale bod omidnaram hamishe movafaghbashin
majidarabloo
چهارشنبه 10 آذر 1389 11:07 ب.ظ
سلام قشقایی واقعا الری آغراماسن.ساغ ال سن.
اقای اژدری من از تیره بولوردی از طایفه کشکولی بزرگم.
اگه جسارت المیه ایسیردم گرم سن هانی اژدری لردن؟
نصیری
یکشنبه 24 مرداد 1389 07:32 ق.ظ
سلام
با قشقایی های تبعیدی زمان فتحعلی شاه كه در كرج هستند صحبت می كردم دارند كارگاه فرش راه می اندازند
اگر در جاهایی مثل سمیرم فیروزاباد كازرون هم سرمایه گذاری شود هم سرمایه گذار پولدار تر می شود هم فرش قشقایی رونق می گیرد
آیدا
پنجشنبه 21 مرداد 1389 10:34 ب.ظ
اصلیترین مظهر هویت هر ملت سه چیز است، دین، فرهنگ، زبان.
شما در مورد زبان ایل قشقایی که یکی از شاخه های زبان تورکی (Türkish) هستش چیزی ننوشتین. قشقایی یکی از شاخه های اصلی زبان تورکی هستش.
در ضمن بهتره یک پست هم به کار قشنگ کمپانی اتومبیل سازی نیسان ژاپن اختصاص بدین که سال 2007 یکی از محصولات قدرتمند و بیابانی خودش رو به یاد استقامت و قدرت این ایل ، قشقایی (NISSAN QASHQAI) نام گذاری کرد اختصاص بدین. با یک سرچ ساده می توننین اطلاعات تکمیلی و عکس اتومبیل رو تهیه کنین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo